Khamis, 11 November 2010

Estetika air dan sebuah harapan

Indah hidup ini, serasa nyaman diri. Terasa bagai ada sesuatu citra yang hadir. Tidak aku jangkakan seperti ini ianya hadir. Tidak aku bayangkan Allah berbicara melalui pengalaman indah yang aku dapatkan. Tidak aku dambakan seperti apa aku mimpikan. Ianya hadir ibarat air yang mengalir, dicurah air dari atas, ke bawah jua ia pergi. Walaupuan akan ada halangan, namun air tetap air,.. ia tetap mengalir mengikut aturan alam.

Namun aku teringat pada satu kata dalam sepantun lagu "umpama air di kali, begitulah kita, diibaratkan seakan terlupa pada NYA". Jika sekali pandang, ia hanyalah serungkai kata sekadar untuk penyedap kepada sebuah lagu. NAMUN jika kita faham dan kita selusuri pada maksud kata ini, kita akan dapat lihat dari sifat air itu sendiri. Yang mana ia nya jatuh dari gunung membawa ke laut yang luas. Dan kita akan faham bahawa air yang keluar itu akan semakin menjauh dan tidak akan sesekali kembali ketempat punca keluarnya air itu. Ya, jangan kita menjadi seperti air yang semakin jauh daripada puncanya keluar, ibaratnya kita semakin jauh daripada Maha Pencipta kita, Allah yang Esa!! Semakin jauh dan terus menjauh....

Masyaallah!! bertapa estetikanya dunia pada sesuatu tempat kita memandang. Jika kita melihat sesuatu perkara dengan kebaikan, maka kebaikan lah yang akan kita lihat. Jika sebaliknya, itu jualah yang akan kita terima. Begitulah maksudnya pada kita memandang air tadi..

Dalam remang-remang malam begini, aku tersenyum sendiri. Aku tersenyum pada sesuatu yang tidak aku jelas. Aku tidak tahu apa benar aku ditemukan pada sesuatu yang benar untukku. Namun , aku bertekad, akan ku ambil! Akan ku gapai! Akan ku usaha! Ku pertahankan! Walaupun benar ia masih bukan lagi ku miliki, tetapi usaha ku tidak pernahkan luntur, aku tidak percaya pada jalan yang tertutup. pasti akan ada jalan keluar. Ku selesaikan dengan ikhtihar dan aku bergayut di laman rindu.. mudah-mudahn Dikau merestuiku... PERJUANGAN MENUNTUT PENCERAHAN MASA HADAPAN!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan